Fællesskab, tryghed og forudsigelighed er nøgleord

Fællesskab er noget alle børn skal føle sig som en del af

Leg og aktiviteter med andre børn er vigtigt. Derfor prioriterer vi, at organisere vores hverdag, så vi har små grupper, hvor børnene får mulighed for at lege med hinanden på tværs.

Vi voksne støtter det enkelte barn i legen ved at være tæt på og hjælpe, hvis der opstår uenigheder.

Tryghed er vigtigt i hverdagen

Nærvær og omsorg er vigtigt for os, samt at det enkelte barn føler sig set og hørt i dagligdagen. Vi vægter, at det enkelte barn har en positiv oplevelse af at gå i børnehave, og at det opnår tryghed og trivsel for at der kan ske en udvikling.

Det er vigtigt for os, at der er tid til og mulighed for at det enkelte barn får den opmærksomhed, som det har brug for.

Forudsigelighed er med til at skabe overblik

Ro og genkendelighed for det enkelte barn er med til at skabe en tydelig forudsigelighed i hverdagen. Vi snakker hver dag om, hvad der skal ske i løbet af dagen, så børnene er forberedte på dagens aktiviteter.

Vi har en visuel oversigt, hvor børnene kan danne sig et overblik via pictogrammer.

Vi holder samling hver dag på den enkelte stue inden madpakker, hvor der arbejdes med forskellige emner. Alle spiser på samme tid, og har faste pladser, og vi voksne spiser sammen med børnene.

Fakta om Kastanien

Vi er en lille kommunal daginstitution, der ligger i et villakvarter i udkanten af Vester Hassing, med plads til 30 børn i alderen 3-6 år.

I er altid velkomne til at komme og se vores institution, ligesom vores legeplads altid er åben både i og uden for vores åbningstid.