Fysiske rammer

Mange rum med plads til og tryghed for det enkelte barn

Indendørs har vi har mange små legerum, hvor der er plads til fordybelse.

Børnene er delt op på to stuer – ”Larvestuen” – de yngste børn og ”Billestuen” – de ældste børn.

Mange små rum i huset gør, at der er plads til at arbejde i små grupper eller til at lege i små grupper. Små grupper er godt for alle børn, men kan især styrke de børn, der har udfordringer.

At dele børnene op, både efter alder, men også efter interesse og udviklingsbehov gør, at vi skaber trygge rammer for alle børn.

Køkkenet giver mulighed for at børnene kan hjælpe med at bage eller lave frugten klar til både formiddag og eftermiddag.

Stor legeplads med udfordringer

Udendørs har en stor og dejlig kuperet legeplads, der giver plads til at udfordre det enkelte barn grovmotorisk og til at finde andre grupper end dem, man måske foretrækker at lege med indendørs.

Vi har en stor sandkasse med mulighed for overdækning om sommeren, et legehus, en rutchebane, en cykelbane, en fodboldbane, et klatretårn, og ellers en masse træer og buske, som giver mulighed for masser af uforstyrret leg.

Vi har en lille bakke på legepladsen, som om vinteren bruges til at kælke på.

På legepladsen igangsættes også forskellige lege, såsom ”Alle mine kyllinger kom hjem”, ”Ståtrold”, ”Banke Bøf” mm.

Nærmiljøet er af stor betydning

Skoven, der ligger i gåafstand fra børnehaven er dejlig at besøge, enten med madpakker om sommeren eller som en dejlig gåtur med mulighed for at bruge lidt mere krudt.

Legepladser i området besøges ofte. Det er en dejlig oplevelse med nye legeredskaber og nye udfordringer. Ofte kender børnene stederne i forvejen og kan fortælle om det på vej dertil.

Bydammen er anderledes, der skal man være lidt mere forsigtig, for der er ikke hegn rundt om, men der er en lille bro, hvorfra man se ned i vandet, om der evt. skulle være en lille fisk.

Vi besøger plejehjemmet 2-3 gange om året, hvor vi er oppe og synge for beboerne. Her har børnene forberedt nogle sange, som de synger. Her er børnene klædt ud, og har diverse ting med, som passer til sangene.

Børnene er også med på indkøb, hvis vi mangler noget, vi skal bruge, eks. mælk eller frugt. Her går nogle børn sammen med en voksen op og handler i Brugsen.

Når vi bevæger os rundt i nærmiljøet og på ture længere væk, så øver vi os i at være opmærksomme i trafikken og i at passe på hinanden.