Aktiviteter både i og uden for børnehaven

Årets gang

Vi følger årets gang i Kastanien, dvs. at vores aktiviteter relaterer til årstiden.

Børnehavens fødselsdag

Børnehavens fødselsdag holdes sidst i januar.

Vi pynter op med flag og inviterer forældre og søskende til at komme til kage og kaffe om eftermiddagen.

Fastelavn i Kastanien

Fastelavn afholdes med tøndeslagning og udklædning.

Vi synger fastelavnssange og fortæller børnene om, hvorfor vi holder fastelavn, og hvordan man gjorde i gamle dage.

"Smør-selv-dage" i Kastanien

”Smør selv-dage” afholdes ca. hver anden måned, hvor det enkelte barn har en ting med til fællesbordet, i stedet for madpakke denne dag. Her er børnene, på skift, med til at forberede maden og dække bord.

Bedsteforældredage i Kastanien

Vi afholder bedsteforældredage inden påske, hvor bedsteforældre kommer på besøg, klipper påskepynt og spiser madpakker sammen med børnene.

Børnene har øvet en eller flere sange, som de synger for bedsteforældrene. Der sluttes af med kaffe og kage.

Børnene har forinden lavet invitationer, som de giver til bedsteforældrene.

Børnene viser deres børnehave frem og fortæller om, hvad vi laver.

Overnatning for skolegruppen

Overnatning med skolegruppen afholdes sidst i maj eller først i juni, hvor børn og personale overnatter sammen i enten spejderhytte, sommerhus eller andet – afhængig af antal børn. Her deltager en forælder i forhold til aftensmad og oprydning efter denne.

Overnatningen styrker fællesskabet i gruppen, og giver det enkelte barn en oplevelse af øget selvstændighed. og evt. søskende

Motionsuge i Kastanien

Motionsuge afholdes i uge 41, hvor vi om formiddagen laver motion sammen ude på legepladsen Vi afslutter ugen med et lille motionsløb i og rundt om børnehaven.

Vi snakker med børnene om kroppen, hvordan det mærkes, når vi er forpustet, når vi sveder osv.

Kastanien besøger plejehjemmet

Vi har 2-3 besøg om året på plejehjemmet, hvor børnene synger og er udklædte. Dette er til glæde for både børnene og de ældre.

Børnene får en oplevelse af at øve noget sammen, og de øver sig i at være i fokus.

For mange børn er det første gang, de er på et plejehjem. Det giver en god snak om gamle mennesker, kørestole osv.

December måned i Kastanien

I december måned har vi mange juletraditioner. Børnene har på skift nisser med hjem, og vi har besøg af ”Gammel-Nis”, en gammel nisse på 719 år, som bor i vores kælder 😊

Vi er til børnejulegudstjeneste i kirken, hvortil vi øver julesange, og vi hører juleevangeliet. På den måde lærer børnene historien, der ligger bag juleaften.

Vi holder julefrokost med børnene, hvor børnene er med til at forberede maden og dække bord.

Aktiviteter med forældredeltagelse og eventuelt søskende

Forældre og søskende inviteres til kaffedag på børnehavens fødselsdag.

Sankt Hans fejres med bål på legepladsen – heksen, som brændes af, har børnene været med til at lave.

Vi fortæller børnene om, hvorfor vi har denne traditioner.

Sommerfest i Kastanien

Vi holder sommerfest i august måned, hvor alle familier medbringer kød til eget forbrug til grillen, og noget tilbehør, som sættes på et fællesbord. Flere forældre bager kage til kaffen.

Der er forskellige små og sjove aktiviteter, bl.a. ansigtsmaling og ”det muntre køkken”.

Her viser børnene deres børnehave frem til hele deres familie.

Juletur i Kastanien

Juleturen holdes lige inden 1. søndag i advent. Her starter vi med at gå en tur for at finde et juletræ, som vi tager med tilbage til børnehaven. Her klipper børn og forældre pynt til juletræet.

Vi synger julesange og spiser æbleskiver.

Overnatning for skolegruppen

Overnatning for skolegruppen, hvor der er en forælder med et par timer i forhold til aftensmaden.